Jak uzyskać odszkodowanie lotnicze?

Niewiele osób w ogóle zdaje sobie sprawę z tego, że może ubiegać się o odszkodowanie od przewoźnika, który nie wywiązał się z terminu lotu. Podróż samolotem to w dzisiejszych czasach standard, dzięki temu możemy przemieszczać się szybko i wygodnie. Tylko 1% pasażerów wie, że ma prawo do uzyskania zadośćuczynienia lotniczego, kiedy będzie można skorzystać z takiego przywileju?
Prawo obowiązujące w Unii Europejskiej mówi o tym, że pasażerowie linii lotniczych mogą składać wnioski o przyznanie odszkodowania, jeśli ich lot został odwołany lub został zmieniony termin wylotu lub jego godzina. Oczywiście nie w każdej sytuacji taki wniosek będzie mógł zostać pozytywnie rozpatrzony. Dopiero opóźnienie lotu powyżej 3 godzin uprawnia nas do ubiegania się o odszkodowanie, które może wynieść do 600 euro. Co ciekawe na składanie wniosku o zadośćuczynienie lotnicze mamy aż 3 lata. Tylko w zeszłym roku na polskich lotniskach odwołano 400 lotów lub były opóźnione na tyle, że podróżnym przysługiwały pieniądze z odszkodowania. Szacuje się, że wysokość wszystkich rekompensat mogła wynieść 8 mln złotych, jednak większość osób nie złożyło wniosków o uzyskanie odszkodowania.

Problemy z terminowością odlotów mają miejsce głównie w okresie letnim, kiedy podróżuje zdecydowanie dużo więcej osób, niż zimą. Lotniska zazwyczaj są bardzo przepełnione i obsługa nie nadąża z obsługą pasażerów, poza tym wiele osób nie dostaje się na pokład przez tzw. overbooking, czyli sytuację, gdzie liczba pasażerów przekracza faktyczną liczbę miejsce w samolocie. Do takiej sytuacji dochodzi z tego względu, że linie lotnicze sprzedają więcej biletów, niż jest przewidzianych miejsc, gdyż rzadko zgłasza się, że pojawia się komplet pasażerów. To dobry sposób na zapobiegnięcie luk, jednak nie jest to korzystne rozwiązanie dla samych podróżnych.

O odszkodowanie lotnicze można ubiegać się w przypadku:
– odwołania lotu
– opóźnienia lotu powyżej 3 godzin
– odmowy wejścia na pokład

Wysokość odszkodowania zależy od długości trasy oraz czasu opóźnienia przelotu, przedstawia się to następująco:
– opóźnienie >3h przy trasie do 1500 km: 250 EUR
– opóźnienie >3h przy trasie od 1500 od 3500 km (lub między krajami należącymi do UE): 400 EUR
– opóźnienie 3-4h przy trasie od 3500 km: 300 EUR
– opóźnienie >4h przy trasie od 3500 km: 600 EUR

Nie zawsze linie lotnicze będą zobowiązane do wypłaty odszkodowania np. gdy lot zostanie odwołany wskutek złych warunków pogodowych czy strajków. Jeśli chcemy złożyć wniosek o odszkodowanie, wystarczy złożyć pisemny wniosek do przewoźnika z dołączonym potwierdzeniem biletem lotniczym czy paragonem z lotniska.